09999894195
0

ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

دوایت آیزنهاور

ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

ماتریس آیزنهاور چیست ؟

ماتریس آیزنهاور به نام دوایت دیوید آیزونهاور ژنرال و دولتمرد ارتش امریکا که از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ به عنوان سی وچهارمین رییس جمهور ایالات متحده خدمت می کرد، نامگذاری شده است.در طول جنگ جهانی دوم او یک ژنرال پنج ستاره در ارتش ایالات متحده بود . وی کسی بود که به عنوان فرمانده عالی استراتژی حمله متفقین به اروپا را آماده کرد .

دوایت تصمیمات سختی را به طور مدام در مورد اینکه باید هر روز روی کدام یک از کار ها تمرکز بیشتری کند، می گرفت. این امر سر انجام او را به اختراع روش معروف آیزنهاور در جهان وا داشت . ماتریس آیزنهاور امروزه به ما کمک می کند اولویت را از نظر فوریت و اهمیت تعیین کنیم.

چگونه از ماتریس آیزنهاور استفاده کنیم ؟

ماتریس آیزنهاور (که گاهی اوقات جعبه آیزنهاور یا ماتریس تصمیم گیری آیزنهاور نیز نامیده می شود)،راهی آسان و در عین حال بسیار موثر برای اولویت بندی کارها و مدیریت وظایف و زمان است . این سیستمی است که اساساً شما را مجبور می کند تمام فعالیت های خود را در چهار سطح اولویت بندی کنید . این کار باعث می شود روی کار های خود متمرکز باشید.

ماتریس آیزنهاور - ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

  1. مهم و فوری (Important  and  Urgent) : اینها دارای بالاترین سطح اولویت هستند و باید تمرکز اصلی شما برای تکمیل هرچه سریعتر (بیشتر اوقات در همان روز) باشد.
  2. مهم اما غیر فوری (Important  but Not Urgent) : اینها اهداف و وظایف بلند مدت هستند که مهم هستند اما هنوز مهلت مشخصی ندارند. شما باید آنها را به موقع برنامه ریزی کنید ، و فوری ترین کارها را بلافاصله پس از اتمام همه چیز از ربع ” انجام (DO) ” انجام دهید.
  3. غیر مهم اما فوری (Not Important  but  Urgent) : اینها وظایفی هستند که می توانید به متخصصان دیگر واگذار کنید یا در صورت لزوم برای تکمیل خودتان توسط خودتان بعد از اتمام کارهای اول و دوم آنها را انجام دهید.
  4. غیر مهم و غیر فوری (Not Important  and  Not Urgent) : وظایفی که در ربع ” حذف (DELETE) ” قرار داده می شوند ، شما باید انجام آنها را حذف کنید یا زمان خیلی کمی به آنها اختصاص دهید.

.

ربع انجام ( DO )

مهم و فوری - ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

ما به ربع اول “انجام” می گوییم . زیرا این وظایف بسیار مهم هستند و فقط باید ترجیحاً در همان روز و نه دیرتر از روز بعد انجام شوند. اینها وظایفی است که باید انجام شود تا از عواقب منفی جلوگیری شود. نمونه هایی از ربع “انجام” می تواند بحران ها ، مهلت ها ، مشکلات فوری باشد.

.

ربع تصمیم ( Decide )

مهم و غیر فوری - ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

ربع دوم ماتریس آیزنهاور را “تصمیم بگیر” می نامیم. این وظایف مهم هستند اما فوری نیستند. بیشتر کارهای خود را در ربع دوم مدیریت کنید . با پایان دادن به کارهای مهم و ضروری به یک تاریخ معقول در آینده نزدیک هر زمان که کار جدیدی وارد می شود ، استرس را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید فقط به این دلیل که این موارد فوری تلقی نمی شوند به این معنی نیست که شما نباید مهلت های واقع بینانه تعیین کنید . بنابراین مطمئن شوید که برای خود یک زمان دقیق منصفانه تعیین کنید.

.

ربع واگذاری ( DELEGATE )

غیر مهم ولی فوری - ماتریس آیزنهاور اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

ما ربع سوم را اینگونه صدا می زنیم . زیرا وظایف برای شما اهمیت کمتری نسبت به دیگران دارد اما هنوز بسیار فوری است. اینجاست که داشتن روحیه تیمی در هر فرهنگ شرکت بسیار مهم است. اینها وظایفی هستند که از نظر فنی می توانید خودتان انجام دهید . اما پیشنهاد یک فرد بهتر برای این کار به معنی بهبود کار گروهی و زمان بیشتر برای شما برای انجام وظایف از دو ربع اول است.

.

ربع حذف ( DELETE )

غیر مهم و غیر فوری - اولویت بندی کارها و مدیریت زمان

ربع آخر “حذف” نامیده می شود زیرا باعث می شود کارهایی را که اصلا نباید انجام دهید ، در نظر بگیرید . شما بايد آنها را از برنامه روزانه/هفتگی خود “حذف” کنید یا آنها را خیلی محدود کنید. عادات بدی را که اساساً اتلاف وقت کامل هستند و شما را مولد نمی کند ، کشف و کنار بگذارید. اینها زمان واقعی را هدر می دهند ، مانند ساعت ها چرخیدن در اکسپلور اینستا😐.

.

استفاده بهتر از ماتریس آیزنهاور و اولویت بندی کارها

  • معمولا توصیه می‌شود در هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، بیش از ۸ کار یا وظیفه را قرار ندهید.
  • استفاده از تکنیک ” قورباغه ات را غورت بده ” بریان تریسی. اول از همه انجام دادن سخت ترین کار که هم عزت نفس شما رو بالا می بره . همچنين اينکار انرژی بیشتری برای انجام کارهای بعد به شما می دهد.
  • استفاده از تکنیک پومودورو .
  • موبایل ؛ چرا نباید اون رو کنار بذاریم (مخصوصا کنکوری ها) ”  این وبلاگ میتونه شما رو در استفاده بهینه از موبایل کمک کنه.
  • شب قبل برنامه ریزی کنید و صبح زود مرور کنید ، سپس روی موضوعات خود کار کنید.
  • وظایفی را که به دیگران واگذار می کنید پیگیری کنید . اینکار باعث می شود تا تا پیشرفت را با کمک ابزارهای مدیریت وظیفه و زمان مشاهده کنید. 
  • استفاده از اپلیکیشن آیزنهاور

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *