09999894195
0

اهمال کاری، عوامل و راهکارهای غلبه بر آن

اهمال-کاری

احتمالا برای شماهم پیش اومده که برای یک امتحان سه روز وقت  داشته باشید و برای خودتون برنامه ریزی کنید که «خب نصفش رو امروز میخونم، نصف دیگه اش رو هم فردا، پس فردا هم مرور میکنم و نمونه سوال حل می‌کنم» ولی اسیر اهمال کاری و تنبلی شدید و وقتی فردا شده هیچی نخوندید و دوباره یک برنامه ریزی مشابه همین می‌کنید ولی آخرکار همه‌ی درس رو می‌زارید برای روز آخر، البته روز آخر که چه عرض کنم شب آخر.

یا اینکه آزمون داشتید و عصر آزمون که نتایج می‌یاد و باب میلتون نیست می‌گید که آزمون بعدی می‌ترکونم و دوباره برنامه ریزی و … ولی بازم تا شب آزمون هیچی نخوندید.

 

اهمال کاری دقیقا چیه؟

به طور خلاصه و مفید اهمال کاری یعنی ول کردن کارای واجب و چسبیدن به کارای دیگه، مثلا با اینکه فردا امتحان دارین به هوای اینکه حالا هنوز وقت هست مشغول سریال دیدن بشید و آخرش مجبور بشید برای درس خوندن تا دیر وقت بیدار بمونید.

البته این موضوع چیزی نیست که فقط مخصوص یه عده خاص باشه و کم و بیش توی همه افراد وجود داره.

 

عوامل اهمال کاری و تنبلی

۱. برنامه ریزی نادرست

یکی از عوامل اصلی اهمال کاری برنامه ریزی اشتباهه مثلا همین بحث آزمون که بالاتر هم بهش اشاره کردیم، وقتی که بخوایم عقب افتادگی چند هفته رو تو یک هفته جبران کنیم طبیعتا بهمون فشار میاد و باعث میشه همون تعداد ساعت درسی رو هم که می‌تونیم نخونیم.

۲. قانون پارکینسون

یکی از معروف ترین اصطلاح های مدیرت زمان قانون پارکینسونه. قانون پارکینسون میگه که «هر کاری به اندازی وقتی که تو برنامه ریزی‌تون بهش اختصاص دادید طول میکشه». مثلا برای انجام دادن یک تکلیف یک هفته وقت دارید ولی آخرش هم عصر جمعه انجامش می‌دید.

۳. گول زدن خودمون

یکی از اصلی ترین دلایل اهمال کاری اینه که خودمون رو گول می‌زنیم. فرض کنید که شما یه آدم شب امتحانی باشید ولی به کمک همین شب امتحانی بودن تا الان شاگرد اول کلاستون بودید. ولی تو کنکور یا کلا هر آزمون دیگه‌ای از این خبرا نیست و کسی با شب امتحانی بودن نتیجه نمیگیره.

۴. ریشه داشتن در شخصیت

ممکنه بعضی وقتا اهمال کاری ناشی از صفات و ویژگی های اخلاقی یک نفر باشه. مثلا کسی که ذاتا آدم مضطربیه، وقتی که با یه کار مشکل روبرو میشه سعی می‌کنه با سرگرم کردن خودش حواسش رو از اون کار پرت کنه که طبیعتا باعث میشه نتونه اون کار رو به موقع انجام بده.

۵. عوامل جسمی

یکی دیگه از عواملی که باعث اهمال کاری میشه انواع مشکلات جسمیه. کم خونی، کم کاری تیروئید و … همه باعث کمتر شدن انرژی آدم و اهمال کاری میشه.

۶. کمال گرایی

یکی از چیزایی که باعث اهمال کاری میشه کمال گرایی که اینجا به طور مفصل بهش پرداختیم.

اهمال-کاری

راهکارهای مبارزه با اهمال کاری و تنبلی

کارها رو به بخش های کوچیک تقسیم کنید: یکی از عواملی که باعث میشه تنبلی کنیم اینه که فکر می‌کنیم کارامون خیلی سخت و وقت گیرن؛ ولی اگر بتونیم هرکاری رو به چند تا کار کوچیک تر تقسیم کنیم می تونیم از اهمال کاری پیشگیری کنیم.

زمان بندی صحیح: اگر برای یک کاری تا جمعه وقت داریم به طور مصنوعی برای خودمون یک ضرب الاجل دیگ تعریف کنیم؛ مثلا بگیم که این کار تا چهارشنبه بیشتر وقت نداره، اینجوری میتونیم از قانون پارکینسون که بالاتر گفتیم به نفع خودمون استفاده کنیم و کم کم تنبلی رو کنار بزاریم.

عوامل حواس پرتی رو حذف کنید: هر عامل حواس پرتی ای مثل گوشی می‌تونه باعث به تعویق انداختن کارها و درنتیجه اهمال کاری بشه. به عنوان یه راهکار می‌تونیم گوشیمون رو روی حالت تمرکز بزاریم .

به خودتون جایزه بدید: یکی از چیزایی که به ما کمک می‌کنه نه فقط اهمال‌کاری بلکه هرعادت بد دیگه‌ای رو کنار بزاریم جایزه دادن به خودمونه. مثلا برای انجام دادن بخشی از یک کار برای خودمون جایزه تعیین کنیم، این کار بهمون انگیزه و قدرت میده که کارمون رو ادامه بدیم.

 

حرف آخر

از قدیم هم گفتن:«کار امروز را به فردا مگذار». نزارید که اهمال کاری مانع موفقیت شما بشه.

خوش حال میشم اگر شما هم تجربیاتی که از اهمال کاری داشتید رو در قسمت نظرات باهامون به اشتراک بزارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *